denken, onderzoeken & schrijven

Wat studenten, cursisten, coachees en opdrachtgevers zoal over ons zeggen:

 

Studenten en onderzoekers

 

"I particularly appreciated developing my argument skills and improving my discussions quality.";
“The lecturer was super nice.” (Faculty of Science, University of Amsterdam)

 

“Paula Steenwinkel from Bureau Helderder gave us good advice about doing research and how to write a report properly.” (TU Delft)

 

"Deze sessie was heel waardevol! Je vertelde ons niet hoe het moest, maar stelde vooral vragen waardoor we zelf zagen hoe we ons eigen onderzoek logisch en zinvol konden inrichten." (TU Delft)

 

“Bedankt voor je heldere feedback. Daarmee kan ik de thesis logisch en integraal gaan schrijven. Ook je tips voor de ‘braindump’ werken: ook daarvoor bedankt!” (Defensie)

 

"Dank voor de kritische blik op de logica en structuur; zo had ik nog nooit naar mijn eigen werk gekeken." (Politieacademie)

 

We horen ook vaak dat mensen onze inzichten graag eerder hadden gekend:

 

  • “Ik was vastgelopen in mijn masteronderzoek, maar ik weet zeker dat ik er met jullie piramidemodel wel was uitgekomen.” (Hogere Vorming Defensie)
  • “Had ik deze colleges over onderzoeksvraag en -ontwerp maar gehad voordat ik mijn proefschrift schreef; denk dat ik wel een jaar eerder klaar was geweest.” (Defensieacademie)

 

 

 

Deelnemers in trainingen en coachees

 

“Ik ben veel kritischer geworden op mijn eigen beweringen.” (Faculty of Science, University of Amsterdam)

 

“Ik wilde al bijna de organisatie uit, maar door jouw colleges heb ik me bedacht.” (Politieacademie)

 

“Gelukkig geen gewone schrijftraining!” (Waterschap Delfland)

 

"Ik dacht dat goed schrijven vooral goed formuleren was, maar nu zie ik dat vooral logica en structuur de kwaliteit van een tekst bepalen." (Onderzoeksraad voor Veiligheid)

 

“Het denken in rode en groene argumenten heeft me ook al in persoonlijke beslissingen geholpen.” (Zorginstituut Nederland)

 

"Ik blijk echt binnen een uur een goed advies te kunnen schrijven!" (BuZa)

 

“Leuke discussies!” (EZ)

 

“Ik kreeg te horen dat mijn cv verfrissend en nieuw was.” (Marechausseecursist die na de training succesvol solliciteerde)

 

“Wat ik je na zoveel jaren wil laten weten is hoe ongelooflijk nuttig je colleges in logisch-analytisch denken en helder formuleren zijn geweest. Ik gebruik ze nog steeds bij mijn werk voor de EU.”  (oud-student Hogere Vorming Defensie)

 

"Inpirerende training! (Kenniscentrum Grote Steden)

 

“Alles was leerzaam.” (WUR, Wageningen)

 

“Ik wilde je nog bedanken voor de leuke en interessante bijeenkomsten, echt een verrijking in mijn ontwikkeling.” (Zorginstituut Nederland)

 

“Op deze manier naar teksten kijken, daar heb je echt wat aan. Deze training zou iedereen in onze organisatie moeten hebben.” (Autoriteit Consument & Markt)

 

“Dit is echt een stimulans om door te gaan.” (Kenniscentrum Grote Steden)

 

“Pluspunt is de focus op de logica. Alle onderwerpen die aan bod kwamen, waren goed: de structuuroefeningen, het filosoferen over de rode draad door een tekst heen, het stap voor stap redeneringen opzetten, de persberichten, tot aan ook de taalkundige invalshoek." (Onderzoeksraad voor Veiligheid)

 

“Ik ben me veel meer bewust geworden van de lezer; ben zeer tevreden.” (Ombudsman Amsterdam)

 

“Leuke, enthousiaste en ontspannen docente. Ik wil je nog even bedanken voor de leuke cursus. Ik heb zelden zo’n relaxte cursus gehad die ook nog eens leerzaam was. Je bent dus een juf naar mijn hart. :-)” (Koninklijke Marechaussee)

 

“Ik kijk opeens heel anders naar teksten.” (Zorginstituut Nederland)

 

“Ik heb flink wat zelfvertrouwen aan de training overgehouden. Ik weet nu dat ik me niet door vage teksten hoef te laten intimideren; dat zijn gewoon slechte teksten .” (Zorginstituut Nederland)

 

“Heb geen seconde naar de klok gekeken!” (ROI)

 

“Dit is echt een stimulans om door te gaan!” (Zorginstituut Nederland)

 

“100% verbetering van de aanpak van een tekst ten opzichte van hiervoor. Wat ik heb geleerd kan ik ook op presentaties toepassen.” (Defensie)

 

“Hier lag mijn ontwikkelbehoefte. Ik ben eindelijk in staat om gestructureerde teksten te schrijven. Ook formuleren gaat me nu makkelijker af; ik zat vast in verkeerde ideeën. Zeer positief!” (ROI)

 

“Ik dacht dat ik best goed kon schrijven, maar ik moet erkennen dat ik hier heel veel van opgestoken heb. Ontzettend waardevol” (Algemene Rekenkamer)

 

“Dankzij de inzichten over tekstbouwplannen kan ik nu logisch opgebouwde en overtuigende teksten schrijven.” (ROI)

 

“Door de training zie ik nu precies waar de zwakke plekken in de teksten van mijn collega’s zitten.” (Hogere Vorming Defensie)

 

“Mischa de Vos van Bureau Helderder is een entertainer en een topdocent tegelijk!” (Defensie)

 

 

 

Opdrachtgevers

 

“Ik heb alleen maar positieve reacties gehoord van de deelnemers. Mijn complimenten.” (Reactie op lezing, SOZAWE Groningen)

 

“Jullie scoren altijd sky high in de evaluaties.” (Coördinator Defensie)


"Mijn collega was erg enthousiast over jouw workshop; ik had niet anders verwacht." (docent Erasmus)

 

“Ik heb Mischa zien trainen. Grote klasse!” (opdrachtgever FIOD)

 

“Paula Steenwinkel was de voortreffelijke docent van de cursus ‘Begrijpelijk schrijven voor beleid’ in Wageningen. Op een vlotte manier behandelde zij allerlei aspecten van het schrijven: dat je nadenkt over de vraag wat je wil overbrengen – boodschap –, hoe je een rapport opbouwt in hoofdstukken, dat je niet meer informatie moet leveren dan nodig is – piramide – en hoe je aantrekkelijk formuleert – zo actief mogelijk –.” (Hoofdonderzoeker Wageningen UR, deelnemer pilottraining)

 

“Wij zijn een starre organisatie met soms dito deelnemers, maar daar laveer jij perfect doorheen. Mijn complimenten.” (Opdrachtgever in het toezichtveld).”

 

“Uw lezing werd hogelijk gewaardeerd." (EGUERMIN, competentiecentrum NAVO)

 

“Fijn om met jullie te werken!” (Stichting Kritisch Denken)

 

“Dit is een lastige groep, maar ik heb alleen maar lof over jouw presentatie en inhoud gehoord!” (FIOD)